top of page
Foto van schrijverHuub Bakker

Wat kost het maken van een filmpje?


We horen dit tamelijk vaak en het antwoord is nooit eenduidig.

We moeten die vraag altijd beantwoorden met: dat ligt eraan wat je wilt. Stel je maakt koffie.

Wil jij dat we met vier helicopters van de landmacht jouw zelfgebrouwde koffie bezorgen bij de klant?

Of wil jij een korte video van je nieuwe verpakking? Daar zit het prijsverschil. Het begint allemaal bij jouw verwachting. Want misschien heb je al een concreet plan.

Mocht je “gewoon een gaaf filmpje” willen dan gaan we eigenlijk het gesprek in met een hulpvraag.

Niets is namelijk “gewoon een gaaf filmpje”. Hoe je het ook wendt of keert. Videoproductie is in wezen gerichte marketing. Het beoogd een doel of een effect. Simpel gezegd; het doel is meestal het kiezen voor jouw dienst of product. De video is een middel om jouw doel te bereiken. Bij de koffie is dat; dat mensen jouw koffie gaan bestellen en drinken. Wanneer je daar nog een schepje idealisme doorheen roert hoop je ook nog dat mensen het lekker vinden.

Werk is altijd op maat Zodra we in een gesprek jouw hulpvraag hebben geduid en een idee hebben van de vorm. Dan kun je iets concreter een prijs bepalen.

Mocht je alles uit handen geven op creatief vlak dan zullen wij na een oriënterend gesprek een pitch bij ons op kantoor doen om een voorstel te doen. Bij dit voorstel kunnen wij dan ook een kostenplaatje vermelden. Geef nou eens antwoord man, wat kost nou zo’n bedrijfsfilm?

Oké! Sorry hoor… ik wist niet dat je boos zou worden. Ik snap je verlangen naar objectieve, keiharde cijfers… Stel dat jij dat redelijk concreet hebt wat je wil filmen en een offerte wil opvragen. Dan hanteren wij meestal dagdeelprijzen en schatten wij in wie we allemaal nodig hebben. Wil jij een evenement laten vastleggen dan schatten wij in wat de technische vereisten zijn om dit professioneel in beeld te brengen. Dan kan een offerte er als volgt uit zien. Aftermovie: Dagdeel filmen: 6 uur uit en thuis. €495 Editkosten: €400 Tweede cameraman (wanneer er veel tegelijk gebeurt) €350

Totale kosten: €1245 (ex btw)

Nog een voorbeeld: Stel we moeten op straat interviews afnemen dan is de prijsopbouw als volgt:

Dagdeel filmen: €495 Geluidsman: €175

Editkosten: €400

Dit plaatje zal weer afwijken wanneer er een interview setting opgebouwd dient te worden. Belichting en audio is dan een extra kostenpost.


De kosten voor de edit zijn ingeschat voor een simpele edit van 2 minuten zonder animatie of hippe effecten. Dus ook dit vormt een variabele.

Top, genoeg met cijfers gegooid.

Dit is een greep uit iets wat we leveren. Echter veranderen zaken snel wanneer er bijvoorbeeld veel pre-productie gedaan moet worden. Pre-productie is het werk dat verzet moet worden voordat er ook maar op record wordt gedrukt. Dit is bij sommige opdrachten enorm omvangrijk. Je moet denken aan zaken als; creatieve brainstorm, scriptwerk, locatiescouting, planning. Of stel dat er meerdere partijen bij betrokken zijn. Bijvoorbeeld acteurs of werknemers op meerdere locaties. Al wil je duidelijkheid vooraan de deur voordat je jouw tijd investeert in ons, oriëntatie is kosteloos. Uiteindelijk als iets goed wordt gedaan, gaat het je tijd opleveren.

311 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page